Een koninklijk logo voor een Koninklijke dag.

In 2013 viel de gemeente Graft-De Rijp de eer ten deel Koninginnedag te mogen organiseren. Daar was een logo voor nodig als teken van herkenning van de gemeentelijk identiteit en om alle activiteiten te binden en onder één noemer te brengen. Er waren nog andere gegadigden voor deze eervolle opdracht. Maar wij hadden succes. Na een competitie met twee andere bureau’s werd ons voorstel gekozen.

 

 

Graft-De Rijp heeft een sterk historisch verleden waarbij de walvisvaart een belangrijke plaats inneemt.

Daarom werd uiteindelijk gekozen voor een voorstel van een sterk, tot in zijn meest elementaire vorm, gestileerde walvis met als toevoeging een kroontje.

Ook deden we een voorstel om Jan Adriaenszoon Leeghwater ten tonele te voeren.

 

 

Maar dingen kunnen snel veranderen.
De koningin maakte haar abdicatie bekend, een nieuwe koning zou zijn intrede doen.
Koninginnedag zou Koningsdag worden.

Het feest werd een jaar uitgesteld en ons logo moest enigszins worden aangepast.

 

 

Inmiddels zaten we in 2014. De complete aanpak moest worden gepresenteerd aan de Provinciale Staten,

met name omdat deze een gedeelte van de kosten voor haar rekening zou nemen.

Ook de Commissaris van de Koningin voor Noord-Holland Johan Remkes was aanwezig.

Hij was eindverantwoordelijk voor een perfect verloop van deze eerste Koningsdag.

Voor deze presentatie - door burgemeester Ria Oosterop van de Rijp - maakten we een film

waarin Jan Adriaenzoon Leeghwater zijn opwachting maakte en waarin we de koninklijke route

zichtbaar maakten in een 3-D animatie.

 

 

Alle aanwezigen - de statenleden, de gedeputeerden en de pers - konden zich daardoor een uitstekende voorstelling maken van hoe de koninklijke route zou verlopen en zich
daardoor optimaal op dit bijzondere koninklijke bezoek voorbereiden. We hadden een mooie persmap gemaakt met daarin persberichten en een kaart van de koninklijke route gebaseerd op de 3-D animatie.
Om de aanpak - waarbij de historie een belangrijk thema zou zijn - te onderstrepen was ook Jan Adriaenszoon Leeghwater van de partij, natuurlijk in orginele 17e eeuwse kleding.
De presentatie werd een groot succes. Het Parool schreef dat de show werd gestolen door het kleine Graft-De Rijp met een geweldige presentatie. Ook de inwoners van Graft-De Rijp waren onverdeeld enthousiast.

 

 

Het plaatselijke nieuwsblad vroeg ons of we niet een inhaak advertentie wilden plaatsen in hun krant. Daar gaven we graag gehoor aan, we wilden best laten weten dat wij voor de volle 100% achter onze werk stonden.

 

 

Uiteindelijk werd het Koningsdag. Overal waar je maar keek zag je ons logo.
Op draagtassen, petjes, hoeden, vlaggen, banieren, jassen, fietstassen, kaarten van de
koninklijke route, driehoeks-borden langs de route - om de bezoekers naar hun plaatsen
te leiden -, een postercampagne noem het maar op.
Er stonden ‘big size’ videoschermen met daarop groot het logo.

Het was behoorlijk indrukwekkend.
Tijdens het verslag van de NOS liep Jan Adriaenszoon Leeghwater met de koninklijke familie mee,

hij droeg een vaandel met daarop groot het logo.
Zelfs de koning voer in een prachtig versierde sloep over de Rijper wateren met achterop een vlag

waarop ons logo prijkte. Het was uitgebreid te zien in alle verslagen van de
televisie van NOS, RTL, SBS, tot RTV-NH enz. We waren behoorlijk in onze nopjes.

 

 

Als afsluiter maakten we een advertentie waarin de gemeente haar inwoners wilde bedanken voor hun ongelofelijke inzet. In deze advertentie werd duidelijk gemaakt dat je ook als kleine gemeente niet voor de grote jongens hoeft onder te doen. Ook maakten we hiervoor driehoeks-borden die langs de belangrijkste weg van Graft-De Rijp en bij het Gemeentehuis waren geplaatst.

Als ontwerper maak je niet vaak mee dat ‘n werkstuk in zo’n korte tijd letterlijk op het netvlies van

je doelgroep wordt ‘gebrand’. Als dat geen ‘Branding’ is?